Do’s-and-don'ts voor je eerste keer in de fitness

De eerste keer naar de fitness is toch een spannend moment. Je wil graag aan je lichaam werken, maar je wil liever geen figuur slaan bij de andere, meer ervaren, fitnessers. Met onze 8 do’s-and-don’ts lijkt het alsof je geboren was voor de gym!

  1. Neem een handdoek mee …

Intensief fitnessen staat synoniem voor stevig zweten en hoewel dat heel natuurlijk is, zitten andere sporters liever niet in jouw lichaamszweet. Neem dus een klein handdoekje mee zodat je het toestel snel even kan schoonwrijven nadat je ermee klaar bent.

  1. … en een drinkbus met water

Het is een beginnersfoutje om zonder water naar de fitness te trekken. Vul een grote drinkbus en les tijdens én na je work-out geregeld je dorst. Zeker als je van plan bent langer dan een uur te sporten, is hydrateren enorm belangrijk.

  1. Gebruik deo, maar met mate

Echt gezellig is het niet als je de zweetgeur van de persoon naast je ruikt. Een vleugje deo voor je begint te fitnessen is dan ook geen overbodige luxe. Let wel op dat je er niet mee overdrijft of niet spuit in de richting van anderen. Je wil hen niet helemaal vergassen tijdens hun work-out. Parfum en eau-de-cologne laat je wel beter achterwege, die geuren worden sterker tijdens het zweten en dat is ook niet zo aangenaam voor de andere aanwezigen.

  1. Zorg voor een opwarming en een cool down

Zonder opwarming, loop je veel meer risico op blessures. Bouw langzaam op naar je work-out door rustig warm te wandelen, joggen of springen. En ook na je fitnessbeurt is het belangrijk om je spieren langzaam te laten ontspannen door opnieuw rustig te wandelen en goed te stretchen.

  1. Aarzel niet om een medewerker aan te spreken

Ben je niet zeker hoe je een bepaalde oefening moet uitvoeren of hoe je een toestel moet gebruiken? Vraag dan uitleg aan een van de professionele trainers van Sportoase. Zij helpen je graag met al je vragen of tonen je even hoe het moet.

  1. Laat anderen ook aan de beurt …

Het is heel vervelend als iemand de hele tijd op het toestel bezig is dat jij ook wil gebruiken. Zeker als die persoon niet meer aan het sporten is, maar gewoon aan het praten of aan het bekomen van de inspanning. Kom gerust op adem op een bankje, maar vermijd dat anderen een eeuwigheid moeten wachten om jouw toestel te kunnen gebruiken.

  1. … en zet de gewichten terug op het laagste niveau

Jij bent misschien al een halve krachtpatser, maar de persoon die het gewichtstoestel na jou gebruikt nog niet. Als je klaar bent met je reeks oefeningen, zet het gewicht dan terug op het laagste niveau, zo loopt de volgende in de rij geen risico op een blessure door een veel te zwaar gewicht te tillen.

  1. Maar vooral: laat je begeleiden voor je eerste keer

Alle begin is moeilijk en dat geldt ook voor jouw eerste keer in de fitness. Gelukkig vind je bij Sportoase ervaren professionele coaches die je helpen en ervoor zorgen dat jij op een gezonde, blessurevrije manier aan je fitnessavontuur begint. Stel samen een trainingsschema op en werk week na week met hen aan jouw doelen.

Kom snel het fitnessaanbod ontdekken bij Sportoase in jouw buurt!

Gepubliceerd in: Blog

Meer blog artikelen

Welkom Babette De Batist!

Sportoase-ambassadrice Sofie Goos en haar partner Jef de Batist lieten ons vol trots weten dat hun d...