Baantjeszwemmen: de do’s-and-don’ts voor beginners

Heb jij besloten om baantjes te gaan zwemmen. Strak plan! Zwemmen is namelijk een zeer goede work-out voor je hele lichaam én het is niet te belastend voor je gewrichten. Voor je het water in duikt, check snel even de ‘verkeersregels’ van het zwembad

1. Do: zwem rechts

Net als op de baan, is het ook bij het zwemmen de bedoeling dat je rechts aanhoudt. Wie in het midden van zijn baantje zwemt, stoort de andere zwemmers. Ook inhalen doe je eigenlijk net zoals met de auto, door links voorbij te gaan en vervolgens weer naar rechts te gaan.

2. Don’t: vlak voor iemand anders starten

Oke, je bent enthousiast en wil graag zo snel mogelijk aan je baantjes beginnen, maar vergeet niet dat er nog mensen in het zwembad zijn. Snijd niemand de pas af als je in het water gaat. Zwemt er al iemand in jouw baan die sneller gaat? Laat hem of haar dan eerst passeren en bouw daarna rustig je eigen snelheid op. Pas hetzelfde idee ook toe bij mensen die net aan het einde van de baan zijn. Het is niet de bedoeling dat zij bij het omdraaien tegen jou aan botsen.

3. Don’t: keren op dezelfde plek

Het is de bedoeling dat je links of in het midden van de baan keert en niet op de rechterkant. Daar zijn de anderen achter jou namelijk nog aan het zwemmen, dus dan ben je op weg naar een frontale botsing. Zo’n 3 à 5 meter voor de rand zwem je rustig naar het midden of de linkerkant van je baan. Keer daar, zet af en je bent meteen op de juiste plek voor je volgende meters naar de overkant.

4. Do: neem een pauze in een hoek

Ja, zwemmen is vermoeiend! Wil je even rusten, ga dan aan de kant en blijf niet zomaar staan midden in de baan. De beste plek om op adem te komen, is aan de kant in het hoekje van de baan. Blaas even uit en ga door zodra je weer op krachten gekomen bent.

5. Do: kies je baanvak strategisch

Kijk voor je in het water plonst even naar wie in welke baan aan het zwemmen is. Bijna altijd heeft elk baanvak min of meer zijn eigen tempo. Kies het tempo dat het meest bij dat van jou past en sluit daarbij aan. Zelfs als het in jouw baan druk is en er ergens anders slechts twee (snelle) mensen aan het zwemmen zijn, blijf bij jouw tempo. Voor die snelheidsduivels is het enorm vervelend om jou de hele tijd te moeten inhalen, en voor jouw zelfvertrouwen is het ook niet bepaald geweldig. ;-)

6. Do: vertraag als iemand je inhaalt en versnel als je zelf iemand voorbijgaat

Misschien ben jij zo iemand die vanzelf wat sneller gaat zwemmen als je ingehaald wordt, maar dat maakt het wel lastiger voor die andere zwemmer. Baantjes zwemmen is geen wedstrijd. Ga dus niet versnellen omdat iemand je inhaalt. Omgekeerd zorg je er ook voor dat je zelf genoeg snelheid hebt om iemand anders in te halen.

Zo, je bent helemaal klaar om als een echte pro te gaan zwemmen! Haal die zwemkleding maar boven en trek naar een Sportoase met zwembad in jouw buurt.


Gepubliceerd in: Blog

Meer blog artikelen

Welkom Babette De Batist!

Sportoase-ambassadrice Sofie Goos en haar partner Jef de Batist lieten ons vol trots weten dat hun d...